Havbyen Bergen | Med kurs for framtiden | A9. Universitetet i Bergen
1277
page-template-default,page,page-id-1277,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE

Gleder seg til å ta imot studentene

– Det skal bli hyggelig å ønske nye og gamle studenter velkommen til undervisning etter et tøft år. Det gleder jeg meg virkelig til, sier nyvalgt rektor Margareth Hagen ved Universitetet i Bergen.

Med 19 000 studenter og et fullt tilbud innenfor alle de tradisjonelle universitetsdisiplinene som medisin, psykologi og juss, er Norges nest eldste universitet med på å prege både Bergen og resten av Norge. Universitetet ble besluttet opprettet av Stortinget i 1946, like etter at den andre verdenskrigen hadde rast over kontinentene.

– Det lå et fremtidshåp i etableringen av UiB i skyggen av krigen, sier Margareth Hagen.

– Samtidig ble universitetet opprettet på en basis av et solid kunnskaps- og forskningsmiljø som allerede eksisterte her, med Bergens museum, nåværende Universitetsmuseet, som en viktig forutsetning, forteller hun.

– Bergen var allerede før universitetet en kunnskapsby, og er det nå mer enn noensinne. Dessuten var det nok et poeng at noen fag hadde behov for knoppskyting og styrke utenfor Oslo. Slik er det fortsatt, sier hun.

 

Derfor er det kanskje passende at universitetet troner på toppen av Bergen, omtrent slik Det kongelige slott ser ut over Oslo sentrum. Som et kunnskapsslott midt i Bergen, sier Hagen.

– Bergen er en fantastisk studieby. Med campus midt i byen, korte avstander, mange utdanningsinstitusjoner som NHH og HVL og ikke minst et rikt forskningsmiljø i form av institusjoner som Havforskningsinstituttet, Norce og Christian Mickelsens instutt, er Bergen en komprimert kunnskapsby der kultur- og naturtilbudene også står i kø. Rektor Hagen er stolt av institusjonen hun er valgt til å lede, og har samtidig en klar forståelse for det ansvaret som følger med å være et internasjonalt breddeuniversitet.

– Som breddeuniversitet med solide fagmiljøer innenfor en rekke områder, som historie, matematikk, statsvitenskap, juss og medisin, har vi et forvaltningsansvar for kunnskapsutvikling og -produksjon i Norge. Det at vi har bredden, gjør at vi kan knytte kunnskapsområder sammen på nye måter. Verdien av denne bredden er viktig å forstå, kanskje særlig i en fragmentert offentlighet som vi opplever i dag. Det å kombinere fag og knytte bånd mellom kunnskapsmiljøer er viktig, fastslår hun.

 

De neste årene vil UiB satse på å integrere digital kompetanse og kunstig intelligens (AI) inn i universitetets utdanninger.

– Alle studenter ved UiB skal få tilbud om digital kompetanse på tvers av alle faggrenser. Det er et gjennomgripende tilbud, men nødvendig om vi skal fortsette å være en relevant kunnskapsleverandør, sier Hagen.

– Tenk deg å mangle digital kompetanse som lege eller advokat i fremtiden. Vi har allerede svært sterke fagmiljøer på disse områdene, og nå tenker vi fremover. Våre studenter skal rustes for fremtiden!