Havbyen Bergen | Med kurs for framtiden | 19. – Vi tar Bergen med oss ut i verden
1268
page-template-default,page,page-id-1268,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
INNOVATIV: Nå tar vi Bergen med oss ut i verden digitalt. Pandemien har skapt innovasjon her hos oss, sier Anders Nyland, reiselivsdirektør i Visit Bergen. Foto: Eirik Hagesæter, BA

– Vi tar Bergen med oss ut i verden

– Kroronakrisen har tvunget oss til å tenke nytt, sier reiselivsdirektør Anders Nyland i Visit Bergen. Han tror ettervirkningene av krisen vil vare lenge, men satser på norske turister, kulturopplevelser og mat.

Som alt annet reiseliv har også Bergens turistnæring blitt rammet av restriksjonene knyttet til pandemien. Særlig har de plutselige nedstengningene vært en belastning for næringen, forteller Nyland.

– Det er veldig kostbart, med tanke på at bedriftene må ta lønnskostnader knyttet til permitteringer. Nå når vi går sakte ut av pandemien er jeg redd det er mange som ikke har stort mer å gå på, sier han.

– Men næringen har stått på og holdt åpent når de har kunnet.

Allerede før pandemien rammet landet hadde Visit Bergen lagt om strategien og begynt å sikte seg inn på de europeiske nærmarkedene og ikke minst besøkende fra Norge og resten av Vestland. Bærekraft er et viktig stikkord.

– Det dreier seg ikke bare om turister, over 40 prosent av besøkende til Bergen er yrkesreisende, forteller han.

– Vi jobber med begge deler.

 

Mens Bergen kan by på spektakulær natur, er muligheten for rike kulturopplevelser underkommunisert, mener Nyland.

– Bergen er full av museer av høy kvalitet, for eksempel har KODE en av verdens største samlinger av Munch.

– Vi har et nasjonalt teater, et av verdens beste orkestre og en praktfull konsertsal.Tilbudet er mye bredere enn mange aner, sier han.

– På matsiden er byen i rivende utvikling, og det er iallfall ikke feil å kalle Bergen for verdens sjømathovedstad, legger han til.

– Og til sjømaten anbefaler jeg sider fra Hardanger. Det er en uslåelig kombinasjon.

 

For å nå ut med budskapet, har Visit Bergen alliert seg med Myreze, en av verdens ledende produsenter av virtuelle medieproduksjoner.

– I en normalsituasjon treffer vi kunder og driver innsalg på messer og konferanser. Det har Covid satt en effektiv stopper for, og vi har i stedet satset på profesjonell story telling i samarbeid med Myreze, som virkelig kan dette, sier Nyland.

– De jobber med aktører som FIFA, Discovery channel og Bloomberg, og har bidratt sterkt til å ta vår kommunikasjon til et helt nytt nivå. Nå tar vi Bergen med oss ut i verden digitalt. Pandemien har faktisk skapt innovasjon her hos oss, sier Nyland.

– Vi lager sendinger på ca. 20 minutter i full CNN-kvalitet, og så langt har tilbakemeldingene vært ekstremt gode, sier han.

 

Om satsingen vil gi resultater, gjenstår å se. For Nyland er opptatt av å kommunisere at pandemien ikke er over for reiselivet – antakelig ikke på mange måneder.

– Det er utrolig mye som skal på plass igjen for at reiselivet skal fungere som før. Flyruter, Hurtigruten og transportsystemet må i gang, og alle kokker, servitører og hotellansatte som ikke har vært på jobb på lenge, må mobiliseres. Vi har en lang vei å gå, men vi står på og jobber for fullt for å få det til.

 

Avansert teknologi tas i bruk når Visit Bergens sendinger produseres.